keskiviikko 22. lokakuuta 2025

Taivaalta sataa mustia orvokkeja

 Dramaattinen nimi, kansi ja sisältö on Leena Kellosalon neljännellä runokokoelmalla Taivaalta sataa mustia orvokkeja (ntamo 2025). Teoksen kannessa on Juha Tammenpään Demeter, hieman runoilijan näköinen tummiin pukeutunut nainen oranssia ja vedensinistä taustaa vasten. Demeter on kreikkalaisen mytologian sadonkorjuun, viljelyn ja maan hedelmällisyyden jumalatar. Hän vertautuu runoilijaan, joka kerää sanoja ja säkeitä ja korjaa lopulta sadon runokirjan muodossa. Kokoelman perussävy on surrealistinen, absurdi ja myös tummasävyinen, mustien orvokkien tavoin.  Sen runoja on mahdoton ottaa järjen keinoin haltuun; niille pitää vain antautua ja nauttia. Maa ja ilma ovat sen elementtejä; ihminen pyrkii nousemaan olosuhteittensa yläpuolelle, kuvaannollisesti. Musta ja valkoinen ovat hallitsevia värejä, mutta myös muita värejä pilkahtelee. Runot kiinnittyvät Tampereelle, 1960-luvulle, mutta ihmisten läpi virtaa monta aikaa ja paikkaa. Lukijalle tulee vaikutelma, että runoilija on nostanut jo unohdettuja (kenties kohtalon koettelemia) ihmisiä  menneisyydestä esiin  ja antanut heille runoissaan uuden elämän, upeasti runon keinoin. Hän hakee heitä Manalasta, kuin Demeter tytärtään Persefonea.

  Runokokoelma jakautuu neljään osaan: Il nome della rosa, Sypressit peittyivät aamuisin valkoiseen vastavaloon, Baudelairen pimeitä kukkia ja Levylautasella soi Mahlerin kahdeksas. Kuten nimistä näkyy, runot vilisevät viittauksia kirjallisuuteen ja kulttuuriin. Kyseessä ei ole namedroppailu, vaan ne ovat luonteva osa runojen sivistynyttä yleisilmettä.  Ensimmäisen osan proosarunojen päähenkilö on professori Joel, joka tempautuu radaltaan pimeään avaruuteen. Hän tutkii taikasieniä, haltijasieniä, saa seurakseen ajan spiraalin laajentumassa salaisen agentin 007 ja perhoset ja haavoittuu kurtturuusun piikeistä. Aika on monta aikaa, paikka on Tampereen Pispala mutta läsnä ovat myös muut paikat. 

   "Maan kokoinen planeetta lentää yksinään

    avaruuden linssivääristymässä

    Professori Joel vaaleanpunaisissa crocseissaan on aina luottanut Einsteiniin

    Hän kiertää Linnunrataa

    Maan painovoimaan sidottu

    Jokin raju tempaa hänet radaltaan pimeään avaruuteen

    Etäisimpien galaksien sfääreissä

    on absoluuttisen liikkumattomuuden mysteeri

    kundaliinikäärme vääntelehtii herätäkseen

    Aurinko on uusi musta

    tarvitaan vain yksi isku yksi kiintopiste

    ja kaikkeudessa kelluva ruusu

    kuin Jumalan nyrkki"

  


  Toisen osan, Sypressit peittyivät aamuisin valkoiseen vastavaloon,  Emilia, professorin ystävä, puhkoo reikiä aikaan ja paikkaan unien, mielikuvituksen ja muistojen avulla. Pyynikin harjun lisäksi  hänen sielunmaisemiaan ovat  Viipuri sekä Italia, jossa hän on nuoruudessaan kävellyt pinjojen varjoissa noviisi Antonion kanssa. Vuosien vaellukseltaan hän on tuonut huvilalleen italiaa ja suomea puhuvan lapsen. Äidillä ja pojalla on oma koodikielensä. 

  Huvilan piippuhormit nuohoaa Leevi, ja näkökulma nousee taas korkeuksiin, taivaalle, jossa sudenkorennot syöksähtelevät ja Tuntemattoman sotilaan pommikone tervehtii siipiään keinuttaen.


   "Emilia asuu huojuvassa hirsitalossa

    joka on siirretty Pyynikin harjulle Terijoelta,

    Suomen Rivieran juoksuhiekkarannoilta

    piilipuun myriadeista varjoista

    juurilonkeroiden puristuksesta

    Hän toi Tampereelle varpaanväleissä

    höyryävän kuumaa moreenia ja

    Viipurin evakkolapsen kolhitun elämän

    Mansardikattoisen huvilan lasikuistin ikkunat helisevät

    Kronstadtin pommituksista

    ja unista joissa hän joka yö kahlaa

    pitkin hiljaista maininkia kohti vastarantaa

    sitä koskaan saavuttamatta

    ja unista joissa

    hän on valkoinen linnunpoikanen valkoisessa pesässä

    ja taivaalta sataa mustia orvokkeja

                                                jotka leijuvat kuin

                                                          kondorin sulat vaahtoavaan mereen

    terälehdet ovat ahmineet kaikki sateenkaaren värit

    kaiken normeista poikkeavan tavan olla

    onnellinen, kokonainen"


  Lauri Viita, Pispalassa syntynyt ja kasvanut puuseppä ja kirjailija, on tähtenä runokokoelman kolmannessa osassa Baudelairen pimeitä kukkia. Kauniisti hänestä poimitaan olennaiset asiat, lukijan tietämykseen luottaen: Moreeni, Alfhild, loppua kohti kasvava mielen sisäinen pimeys, traaginen kuolema. 

 

   "Pyhäjärven rannassa

    valkolumpeet kukkivat mustan jään läpi

    Rimbaud'n humaltunut venhe lipuu saaren editse joka

    liikkuu

    lähestyy hiljaisuutta

    

                               "Kun olen kuollut, kun olen kuollut.

                                 Kesä jatkuu. Kesä."


    Tuulihaukka kiertää haulitornin

    heittää syntymäsulan Viidan tervapahvikatolle"



  Viimeinen osa Levylautasella soi Mahlerin kahdeksas esittelee Irja ja Uuno Lastusen, avioparin. Uuno Lastunen murhattiin. Murha oli kolmas ns. liikemiessurmista vuonna 1964. Google tiesi kertoa, että Pispalan kuningatar Irja Lastunen oli oman aikansa legenda, antiikkikauppias, jonka saattoi nähdä metsässä kulkemassa kahden susikoiran kanssa. Taitavasti runoilija herättää tuon ajan henkiin: lukija haistaa, maistaa, näkee, kuulee ja tuntee sen kaikilla aisteillaan. Veden elementti  on läsnä neljännen osan runoissa.


  "Nainen silittää yskivällä höyryraudalla valkoisen silkkipuseron ja

    korpinmustan solmion miehen hautajaisiin

    hän on piirtänyt vintillä ympyröitä

    kuin saippuakuplia ilman aurinkoa, ilman heijastusta

    niin että sormet ovat musteensiniset

    ympyröitä äärettömiin nälkäisten kyyhkyjen syöksyä läpi ja

    kantaa Uuno takaisin

    Irjan väljät polvihousut läpättävät tuulessa Pispalan valtatien metallikaidetta vasten

    aina Winterin mutkaan ja Pyynikin harjulle saakka

    koirat pitävät naisen hengissä, jatkuvassa liikkeessä

    ja linnut, siipirikot toipilashäkissä antiikkiliikkeen takapihalla

    jokainen kantaa nokassaan musteista rengasta

    ympyröitä loputtomiin

    ympyröitä jotka venyvät ovaaleiksi

    ja räiskähtävät tyhjyyteen

    levylautasella soi Mahlerin kahdeksas, tuhannen soittajan sinfonia

    ja tuhat pyörähdystä karkaa Näsijärven ylle

    lintujen keihästettäväksi eikä Irja tiedä miksi piirtää näitä ...

    ja jossain lentää naisen murhattu mies

    joka muistuttaa Edvard Munchin huutoa

    ja jossain lentää murhattu mies

    jonka kainaloissa itää taivaansini ja

    levylautasella pyörivät kyyneleet loputtomiin"


                         Leena Kellosalo  Taivaalta sataa mustia orvokkeja 2025

    

    

      


 

  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti